fredag 1 juni 2012

Vecka 19
Bild lektion Kandynskij
 



Eleverna fick med i undervisningen förståelse om hur bildbudskap utformas. Först analyserade de Kandinskij konst och sedan fick de vardera sina produktionerna. De tolkade sina och kamratbilder, diskuterade om dem och analyserade.
Kamratbedömning är viktig för elevernas kunskaps utveckling. Efter arbetet granskade eleverna sina arbeten mot bakgrund av den uppgift de fått och de avsikter som de haft. De redovisade sina bilder också för klassen, berättade vad de tänkt sig och vilka associationer fått de. Eleverna förklarade valet av tekniken som de valt.  Även fick de fördjupa sig i färgens betydelse och användning av mjuka och starka färger.
Vi tycker att klasskritiken skärper elevernas iakttagelseförmåga och får dem att betrakta sina arbeten ur nya synvinklar.
Klasskritiken talar också om hur eleverna ser på bilder och hjälper dem att utveckla lampliga kriterier för att bedöma ett visst projekt. (Pedagogisk bedömning 2011).
Skolverket påpekar också att de elever som utför kamratbedömningen har hjälp av kriterierna på vad som bör finnas med i en berättelse och stöd för att kunna urskilja kännetecken på dessa kriterier. Genom detta arbete för de även stöd i sitt eget lärande genom att de får möjlighet att urskilja tecken på kvalitet i andra elevers arbete. (Skolverket, Kunskapsbedömning i skolan).
Vi tycker att det är viktig berätta för eleverna bedömnings kriterierna. På vilket sätt ska läraren bedöma deras produktion, vad är viktig att tanka på. Det går också bra att förbereda tillsammans med eleverna matriser, på det sättet ska de mer involverade i arbete och t.o.m. kan få förståelse om varför de ska jobba med det här temat och vad krävs för att bli bättre. Matriserna utformades för att elever kunde förstå på vilket steg befinner de sig och vad behöver de utveckla i sitt arbete för att komma till den nästa steget i matriserna.  Matriserna används av eleven för självvärdering och av läraren för bedömning och feedback.
Anne Oscarsons (2009) avhandling tar sin utgångspunkt i olika styrdokument som pekar på reflektion och eget ansvar, där förmåga att bedöma sitt eget arbete ses som en central aspekt av självreglering, men också som en väsentlig strategi för lärande. Ä ven om eleverna får tillgång till betygskriterierna är det inte självklart att de kan använda dem för självbedömning.
Därför matriserna ska vara utförmars med enkla ord och med lätt förstådda meningarna.
Matriser i bild åk 4+5 tema ”Expressionism, Kandinsky”
Kommunicera med bilder för att uttrycka budskap
Du har gjort bilden på ett enkelt bildspråk.
Använd få färger och kombinerat bildelement på ett enkelt sätt.
Du har gjort bilden på ett enkelt och varierad bildspråk. Använd grundläggande färger och bildelement på en varierad sätt. Framställt både sin och konstnärens prägel.  
Du har gjort bilden med ett utvecklat bildspråk. Använd varierade färger och kombinerat några bildelement på ett utvecklat sätt. Har använd ett perspektiv i sina ritningar och framställt personligt prägel . 
Du har gjort bilden med ett välutvecklat bildspråk. Använd både mjuka och starka färger och kombinerat flera bildelement på ett välutvecklat sätt. Använd olika perspektiv i sina ritningar, utryckte budskap och personlig prägel .
Analysera historiska och samtida bilders uttryck, innehåll och funktioner
Du kan föra samtal om bilders utformning och budskap. Du resonerar om bildar på ett enkelt sätt.
Du samtalar och analyserar bilder och underbygger ditt svar. Du beskriver bilder och gör kopplingar till dina egna erfarenheter.
Du kan föra ett samtal om bilder, analyserar och reflekterar på ett utvecklat sätt. Du resonerar om bilder på ett utvecklat sätt och gör kopplingar båda till dina och andra erfarenheter.
Du kan samtala, analysera, beskriva och dra egna slutsatser.
Du bygger ett fullständigt svar som du kopplar till dina och olika erfarenheter och källor.
Namn: Griboedova Maria, Angela Vinarlund, Violetta Olsson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar