måndag 30 april 2012


Vecka 10/12

 Filmanalys

                                                        

                     Gosskören.

                       Anslag

   I början av filmen hör vi först olika ljud - av polis bilar, fåglar och båtar, men polissiren prioriterar. Ljuden ger en känsla att berättelse handlar om någonting kriminellt. Sedan ser vi en rörande panorama bild med en amerikansk flagga i fokus med höga byggnader i bakgrunden. Bland byggnaderna kan man även se Epire state building. Amerikanska flaggan och Empire state building ger oss uppfattningen att händelse förekommer i New York, USA. Det är en väldigt vanligt teknik för att visa platsen genom att använda berömda symboler. Flaggan visar inte bara var händelsen ska befinna sig. Flaggan är inte bara nationell symbol men kan även ses som propaganda. Det tas även i kurslitteratur.
Sedan ser vi kameran röra sig i ett rum med ett piano. Här får vi känsla att musik kanske har någon speciell betydelse i filmen. Därefter går kameran från piano till en ganska gammal man i en vit skjorta och svarta byxor som villar på en skinnsoffa. Hans utseende och själva rummet ger uppfattning att manens sociala status är ganska högt.  Redan i början i rummet visar filmskapare huvudpersonens identitet. I boken Seendets språk betonar författare att det visuella kan vara del i att förstärka människors identiteter. I det momentet i rimmet skapar personen sig själv via det visuella som visar att det är en del av ett ständigt pågående identitetsarbete. Det som finns i rummet visar huvudpersonens identitet och vem han tillhör.
Vi hör knackande på dörren. Mannen svarar utan att öppna ögon eller röra på sig. Vi ser en annan man som meddelar kort om ett viktigt samtal med Frankrike, samtidig hör vi franska namnet Pier för fösta gången. Här förstår vi att manen förmodligen är från Frankrike. Kameran visar den andra manen som hade kommit med meddelandet. När den andra mannen kommer in ser vi honom på andra plan, i sidan av bilden medan fokuset stannar på Pier. Därefter kommer mannen närmre fram medan kameran stannar på samma plats, och då ser vi bara en halvbild av honom, vi ser bara hans torso och händer. Och därefter ändrar kameran vinkel och vi ser bara hans händer vid sidan. Sådana bildsnitt av mannen gör att vi inte uppfattar honom som en betydelsefull person i filmen. Den fösta manen – Pier är i fokus hela tiden och vi förstår att han spelar huvudrollen i den biten och kanske i hela filmen. Kameran närmar sig till ansiktet och förstärker tittarnas känslor och koncentration till huvudpersonen.
Känslan att musiken spelar en viktig roll i filmen får sin bekräftelse när vi hör att Pier ska ta hand om uppkommande meddelande efter konserten och därefter när kameran med extrem närbild visar att Pier rättar till sin flygga. Närbilden av Piers ansikte ger möjlighet att skapa den fösta känslan om honom. Därefter ser vi i närbild som sedan zoomas ut till en halvbild, som visar att Pier är en dirigent och bedriver en konsert. Här kommer en vacker musik som fortsätter som en bakgrund till följande bilder som visar massa träd i fågelperspektiv.
Kameran uppe: bil kör, känslor av att tiden går fort och att berättelse befinner sig inte bara i ett rum men under olika tider, och man får känslor att man har något avstånd av det som händer.
I anslaget får vi följande uppfattningar:
Att nutiden visas i USA (flagga)
Att musiken har någon form av större betydelse i filmen (piano, konsert)
Att huvudpersonen är en dirigent. Han är ca.50-55 år gammal, heter Pier och han är kanske fransk ursprunglig (samtal med Frankrike, fransk namn)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar