Vecka 10/12
Filmanalys
Gosskören.
Anslag
I början av filmen hör vi först olika ljud -
av polis bilar, fåglar och båtar, men polissiren prioriterar. Ljuden ger en
känsla att berättelse handlar om någonting kriminellt. Sedan ser vi en rörande
panorama bild med en amerikansk flagga i fokus med höga byggnader i bakgrunden.
Bland byggnaderna kan man även se Epire state building. Amerikanska flaggan och
Empire state building ger oss uppfattningen att händelse förekommer i New York,
USA. Det är en väldigt vanligt teknik för att visa platsen genom att använda
berömda symboler. Flaggan visar inte bara var händelsen ska befinna sig.
Flaggan är inte bara nationell symbol men kan även ses som propaganda. Det tas
även i kurslitteratur.
Sedan
ser vi kameran röra sig i ett rum med ett piano. Här får vi känsla att musik
kanske har någon speciell betydelse i filmen. Därefter går kameran från piano till
en ganska gammal man i en vit skjorta och svarta byxor som villar på en skinnsoffa.
Hans utseende och själva rummet ger uppfattning att manens sociala status är
ganska högt. Redan i början i rummet visar
filmskapare huvudpersonens identitet. I boken Seendets språk betonar författare att det visuella kan vara del i att förstärka människors
identiteter. I det momentet i rimmet skapar personen sig själv via det visuella
som visar att det är en del av ett ständigt pågående identitetsarbete. Det som
finns i rummet visar huvudpersonens identitet och vem han tillhör.
Vi
hör knackande på dörren. Mannen svarar utan att öppna ögon eller röra på sig. Vi
ser en annan man som meddelar kort om ett viktigt samtal med Frankrike,
samtidig hör vi franska namnet Pier för fösta gången. Här förstår vi att manen förmodligen
är från Frankrike. Kameran visar den andra manen som hade kommit med meddelandet.
När den andra mannen kommer in ser vi honom på andra plan, i sidan av bilden
medan fokuset stannar på Pier. Därefter kommer mannen närmre fram medan kameran
stannar på samma plats, och då ser vi bara en halvbild av honom, vi ser bara
hans torso och händer. Och därefter ändrar kameran vinkel och vi ser bara hans
händer vid sidan. Sådana bildsnitt av mannen gör att vi inte uppfattar honom
som en betydelsefull person i filmen. Den fösta manen – Pier är i fokus hela
tiden och vi förstår att han spelar huvudrollen i den biten och kanske i hela
filmen. Kameran närmar sig till ansiktet och förstärker tittarnas känslor och
koncentration till huvudpersonen.
Känslan
att musiken spelar en viktig roll i filmen får sin bekräftelse när vi hör att Pier
ska ta hand om uppkommande meddelande efter konserten och därefter när kameran med
extrem närbild visar att Pier rättar till sin flygga. Närbilden av Piers ansikte
ger möjlighet att skapa den fösta känslan om honom. Därefter ser vi i närbild
som sedan zoomas ut till en halvbild, som visar att Pier är en dirigent och
bedriver en konsert. Här kommer en vacker musik som fortsätter som en bakgrund
till följande bilder som visar massa träd i fågelperspektiv.
Kameran
uppe: bil kör, känslor av att tiden går fort och att berättelse befinner sig
inte bara i ett rum men under olika tider, och man får känslor att man har
något avstånd av det som händer.
I
anslaget får vi följande uppfattningar:
Att
nutiden visas i USA (flagga)
Att
musiken har någon form av större betydelse i filmen (piano, konsert)
Att
huvudpersonen är en dirigent. Han är ca.50-55 år gammal, heter Pier och han är
kanske fransk ursprunglig (samtal med Frankrike, fransk namn)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar