Vecka 13
Jag har valt att fördjupa mig i den välkänd
webbplats på nätet YouTube. Enligt mina intervjuar den är mycket populär
hemsida mellan barn i 8-10 år, som tycker om att titta på olika filmklippar,
musikvideo och tecknad. YouTube rankades december 2009 som internets 3:e mest
populära webbplats. På YouTube kan människor över hela världen hitta och titta
på videoklipp. Det som dessutom gör YouTube till ett socialt medium är att du
kan dela dina favoritfilmer med andra samt kommentera och diskutera en film med
andra användare. Det går också att betygsätta filmerna. Över 100 000
videoklipp laddas upp dagligen. Videoklipp laddas upp utan kostnad så länge de
är max två gigabyte eller max 15 minuter
långa. Ett annat villkor är att klippen inte innehåller upphovsrättsskyddat
material. Ett konto, som man kan registrera gratis, behövs för att man ska
kunna ladda upp videoklipp.
Du hittar även pedagogiska filmer
producerade i utbildningssyfte, kurser, föreläsningar, filmade handledningar,
guider till webbtjänster med mera. Lärarna använder ganska ofta YouTube på sina
föreläsningar för att illustrera pågående tema. Det är enkelt att navigera på
den hemsida och krävs inget registrering för att titta på videor. Jag tänkte
att YoTube kan användas i skolan mer än bara som tillag till undervisning.
T.ex. Lärare kan bestämma ett tema som ”Djur”, dela barnen i grupp och låta dem
bestämma själva vilken djur vill de undersöka. De får leta efter några videor
på YouTube, välja en av de som är mest
intressant, samt leta efter fakta i böcker om valda djur. Därefter får varje
grupp göra presentation för hela klassen. Genom detta arbete lär sig barnen att
samarbeta, diskutera, leta efter information m.m. Video som grunden till diskussion om vem har
skapat filmen och varför, vad man vill säga med sin film o.s.v. är ett annat
sätt att använda YouTube i undervisningen. Men det passar bättre för de äldre
barn, tycker jag.
Det som blir
lite svårare när det gäller YouTube -filmer är att du kan behöva skilja på vem
som har
producerat en film, och vem som har lagt upp den på YouTube. En film kan vara
skapad i ett
syfte, men läggs sedan upp på internet av någon annan i ett annat sammanhang.
Och får därmed
en helt annan effekt på mottagare än filmskaparen hade tänkt sig. Därför kan
det i YouTubes
fall vara mer intressant att diskutera vem eller vilka som har lagt upp en film,
än vem som
ursprungligen har gjort filmen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar