fredag 4 maj 2012


Vecka 13

 Jag har valt att fördjupa mig i den välkänd webbplats på nätet YouTube. Enligt mina intervjuar den är mycket populär hemsida mellan barn i 8-10 år, som tycker om att titta på olika filmklippar, musikvideo och tecknad. YouTube rankades december 2009 som internets 3:e mest populära webbplats. På YouTube kan människor över hela världen hitta och titta på videoklipp. Det som dessutom gör YouTube till ett socialt medium är att du kan dela dina favoritfilmer med andra samt kommentera och diskutera en film med andra användare. Det går också att betygsätta filmerna. Över 100 000 videoklipp laddas upp dagligen. Videoklipp laddas upp utan kostnad så länge de är max två gigabyte eller max 15 minuter långa. Ett annat villkor är att klippen inte innehåller upphovsrättsskyddat material. Ett konto, som man kan registrera gratis, behövs för att man ska kunna ladda upp videoklipp.
   Du hittar även pedagogiska filmer producerade i utbildningssyfte, kurser, föreläsningar, filmade handledningar, guider till webbtjänster med mera. Lärarna använder ganska ofta YouTube på sina föreläsningar för att illustrera pågående tema. Det är enkelt att navigera på den hemsida och krävs inget registrering för att titta på videor. Jag tänkte att YoTube kan användas i skolan mer än bara som  tillag till undervisning. T.ex. Lärare kan bestämma ett tema som ”Djur”, dela barnen i grupp och låta dem bestämma själva vilken djur vill de undersöka. De får leta efter några videor på  YouTube, välja en av de som är mest intressant, samt leta efter fakta i böcker om valda djur. Därefter får varje grupp göra presentation för hela klassen. Genom detta arbete lär sig barnen att samarbeta, diskutera, leta efter information m.m.  Video som grunden till diskussion om vem har skapat filmen och varför, vad man vill säga med sin film o.s.v. är ett annat sätt att använda YouTube i undervisningen. Men det passar bättre för de äldre barn, tycker jag.
Det som blir lite svårare när det gäller YouTube -filmer är att du kan behöva skilja på vem
som har producerat en film, och vem som har lagt upp den på YouTube. En film kan vara
skapad i ett syfte, men läggs sedan upp på internet av någon annan i ett annat sammanhang.
Och får därmed en helt annan effekt på mottagare än filmskaparen hade tänkt sig. Därför kan
det i YouTubes fall vara mer intressant att diskutera vem eller vilka som har lagt upp en film,
än vem som ursprungligen har gjort filmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar